torsdag 14. april 2011

Suksesskake

I dag måtte jeg ha med kake på jobb, siden jeg skal ha fri imorgen og resten av påsken. Valget falt på den gule suksesskaken, som jeg har fått veldig smaken for. Og den skulle visst være veldig enkelt å lage.

Du trenger:
5 egg
250 g mandler
210 g melis
1 ts bakepulver
3/4 dl kremfløte
100 g sukker
1 dl smør

Først stivpisker du 5 eggehviter. Bland 210 g malte mandler og 210 melis, og ha forsiktig i eggehviten. Ha i en liten teskje bakepulver og bland godt. Ha dette i en smurt kakeform, og stek på 180 grader i 45 minutt.

Lag GUL krem av 5 eggeplommer, 3/4dl fløte og 100 g sukker som blandes og kokes forsiktig opp på middels varme (ikke for sterk varme her, du må ha tålmodighet!). Bland i 1 dl smeltet smør og rør godt. La kremen avkjøles godt i kjøleskapet før du har den på kaken. Strø hakkede mandler oppå tilslutt før servering.


Jeg hadde selv et lite uhell med min kake, så dette bildet er hentet fra internett. Da jeg skulle ta bunnen ut av kakeformen, fikk jeg den ikke skikkelig ut og kantene ytterst ramlet litt av. Hans Arne fikk den til slutt av, men da var allerede kaken litt deformert. Derfor ble det litt lapping, meeen, kaken smakte heldigvis godt for det :) Men et lite tips er hvertfall å smøre formen godt før du har oppi røren til steking!

Håper alle har en strålende fin torsdag kveld! Jeg har påske FRI og skal nyte kvelden med støvsuging og quiz!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar